Wandeltips Ardennen

Tip 1: Door de bossen en velden naar Bertogne
Loop van het huis terug naar de hoofdweg en ga rechtsaf. Na 500 meter, na de brug over de ourthe, gaat u rechts de onverharde weg in. Ga direct het eerste bospad links. Dit wordt een steile wandeling omhoog. Bovenaan gekomen komt u bij een kruispunt van 2 landwegen waar u even kunt uitrusten om vervolgens te beslissen of u rechtdoor of linksaf naar Bertogne gaat, of rechtsaf met onbekende bestemming...

Tip 2: Uurtje om
Loop van het huis terug naar de hoofdweg en ga rechtsaf. Na 300 meter gaat u linksaf het straatje in omhoog. Neem het eerste pad rechts omhoog (er staat een bordje met blauwe ruit, wandelroute nr 4). Bijna boven splitst de route zich. Ga linksaf en volg het pad weer naar beneden tot u weer terugbent bij de hoofdweg waar u begonnen bent. Als u geluk hebt bent u nog net voor het eten thuis...

Tip 3: Café Rustique
Als u in Ortho rechtsaf richting Nadrin/Nisramont rijdt komt u na enkele kilometers aan de linkerkant een café tegen. Als u daar uw auto parkeert en links van het café de weg inloopt, gaat deze over op een onverhard pad en heeft u een mooie wandelroute met direct na afloop even bijkomen en eventueel opwarmen in café Rustique met Vlaamse eigenaar Patrick...

Tip 4: Bossen van Mousny
Als u van Ortho richting Mousny rijdt, is er nog voordat u in Mousny aankomt aan de linkerkant een onverharde weg. Deze gaat langs weilanden en gaat vervolgens de bossen in. Daar gaat het vervolgens omlaag (af en toe steil) totdat je bij de ourthe uitkomt. Als u links aan zou houden (stroomafwaarts) komt u bij een hek. Dit is de andere kant van het landgoed dat u aantreft als u van het huis verder het bosweggetje afgewandeld zou hebben.

Tip 5: Barage van Nisramont
Een wandeling rond de barage van nisramont is de moeite waard, maar deze is 13 km! Natuurlijk kunt u nog voordat u op de helft bent, besluiten terug te keren en in het café/restaurant op de rest te wachten.

Tip 6: Wandeling der 3 gehuchten: Warempage - Herlinval - Floumont
Parkeer uw auto op de parkeerplaats bij de 'Fontaine' in Warempage (afstand vanaf het huis een kleine 3 kilometer, dus u kunt er ook naar toe wandelen als u wil). Hier bevindt zich een ambachtshuisje, gratis toegankelijk, waar nog met de hand schapenwol gesponnen wordt en nog op ambachtelijke wijze op een weefgetouw geweefd wordt. Naast dit huisje staat een groot bord waarop de diverse wandelroutes aangegeven staan, die u vanaf hier kunt volgen. In het gehucht Floumont bevindt zich een ecologische boerderij waar u de foie gras (ganzenlever) en aanverwante producten kunt proeven en kopen. Ook voor grotere groepen, maar dan is reserveren wel gewenst.

Tip 7: Voor de klauteraars
Tegenover het huis aan de andere kant van het bospad ziet u een helling met een rots. Als u de uitdaging aandurft omhoog te klauteren, eventueel met een boog erom heen, dan komt u boven bij een plateau met een schitterend uitzicht over de vallei.

WELVERDIEND
Een flinke wandeling wekt de eetlust op. Daarom een aantal suggesties voor goede restaurants.